فرش گل برجسته چیست
نوشته شده توسط : علی سجادی

فرش نقش برجسته

با وجود نوآوری ها و پیشرفت های صنعت نساجی امروزه تنوع مختلفی در طرح و نقش های فرش ها به وجود آمده که این پیشرفت ها باعث  پدید آمدن روش های بافت جدید فرش  مثل فرش گل برجسته یا فرش نقش برجسته  یا فرش هایبالک شده است که طرح و نقش های آن حدودا 4 تا 5 میلی متر بلند تر از زمینه فرش بافته می شوند.تا فرش حالت سه بعدی زیبایی به خود بگیرد.این مدل فرش ها با طرح و نقش مختلف بافته می شوند در ادامه به توضیح بیشتردرباره آن ها می پردازیم .

ویژگی های فرش گل برجسته

آنچه فرش های گل برجسته را از سایر فرش ها متفاوت می کند نخ خاب به کار رفته در آن هاست زیرا در نخ تاروپود مشترک‌اند، در بافت این فرش ها از نخ خاب هایبالک هیت ست استفاده می‌شود . نخ هایبالک هیت ست باعث می‌شود قسمت‌هایی از فرش برجسته تر ازقسمت های دیگر و قسمت‌هایی فرورفته باشد. این نوع قالی در قسمت‌های برجسته دارای ضخامت ۷ تا ۹ میلی‌متر بوده زیرا تراکم بافت در این قسمت ها بیشتر است و هرچه قالی متراکم‌تر باشد نازک و ظریف‌تر خواهد بود. نازک بودن فرش گل برجسته نسبت به سایر فرشها از مهم‌ترین ویژگی آن است .

طرح های به کار رفته در فرش گل برجسته

این فرش ها طرح و نقش های مختلفی دارند از نقوش اسلیمی گرفته تا نقوش حیوانی، خطوط و طرح های  مختلف دیگر که هر کدام با توجه محیط و دکوراسیون های مختلف جذابیت خاص خودشان را دارند.

فرش گل برجسته

عیب های فرش گل برجسته

به علت یکنواخت و یکسان نبودن سطح فرش گل برجسته در تمیز کردن این فرش ها به مشکل برمی خوریم.گردو غبار وچیزهای ریز در فاصله بین برجستگی و فرورفتگی گیر می کنند و این باعث کاهش ماندگاری فرش می شود.پس باید بدانید این فرش ها برای قسمت هایی از خانه که می تواند مواد زائد کوچک زیادتر نسبت به سایر قسمت ها را شامل شود، مثل اتاق ناهار خوری ،آشپزخانه یا اتاق بچه ها مناسب نیست.

انواع فرش 1200 شانه گل برجسته را در فروشگاه فینو مشاهده نمایید.

روش تولید فرش گل برجسته

همانطور که گفتیم تفاوت  فرش گل برجسته با فرش های دیگر نخ هایبالک استفاده شده در آن است .ابتدا بهتر است کمی بیشتر راجب نخ هایبالک بدانیم

مراحل تولید نخ هایبالک و نحوه حجیم شدن نخ در اثر حرارت

میزان حجیم شدن نخ هایبالک به دو عامل مهم بستگی دارد: درصد الیاف جمع شونده در ترکیب نخ و میزان تاب نخ. در متداول ترین حالت، نسبت الیاف جمع شونده به کل الیاف بین ۴۰ تا ۵۰% می باشد. هرچه مقدار نخ زمانی حجم بیشتری میگیرد که الیاف جمع شونده ی آن بیشتر باشند .و به طور عکس هرچه میزان تاب نخ بیشتر شود، میزان حجیم شدن نخ کاهش می یابد.زیرا فشارهای جانبی ناشی از تاب ، که به بدنه نخ وارد می شود ، مانع از حجیم و پفکی شدن نخ می شود.

با توجه به اینکه حجمِ نخ ها از اهمیت بالایی برخوردار است. با افزایش حجمِ نخ، ضریب پوشانندگی و قدرت عایق بندیِ گرمایی منسوج حاصله افزایش یافته و زیر دست بهبود می یابد. نخ های هایبالک از جمله نخ هایی می باشد که از حجم بالایی برخوردار است. اساس تولید نخ های هایبالک، تفاوت قدرت جمع شدگی الیاف تشکیل دهنده نخ می باشد.

تفاوت نخ آکریلیک هایبالک و نخ آکریلیک معمولی

نخ خاب اکریلیک هایبالک کاملاً شبیه نخ اکریلیک معمولی است و هردو ظاهر کاملا یکسانی دارند. با این حال، باید بدانیم چرا  نخ هایبالک دارای ویژگی جمع شوندگی در حرارت می باشد؟ نخ خاب اکریلیک هایبالک مانند نخ اکریلیک معمولی در سیستم ریسندگی نیمه فاستونی تولید می شود. تفاوت این دو در ترکیب الیاف اکریلیک تشکیل دهنده آنها ست. در نخ هایبالک از مخلوط دو نوع الیاف «اکریلیک معمولی»و الیاف اکریلیک «جمع شونده» استفاده می شود. الیاف اکریلیک جمع شونده، الیافی هستند که در اثر حرارت یعنی در دمای بالا (حدود ۱۳۰ درجه سانتی گراد) بین ۱۵ تا ۲۵% جمع شدگی پیدا می کنند یعنی کوتاه تر می شوند. اگر شما میخواهید ویژگی های فرش ماشینی درجه یک را بدانید این قسمت را مطالعه کنید.

در ریسندگی ، از این دو نوع لیف (معمولی و جمع شونده) به طور جداگانه فتیله تهیه می شود. در میانه خط ریسندگی نیمه فاستونی یعنی قسمت پاساژ، تعدادی از فتیله های الیاف اکریلیک معمولی با تعدادی از فتیله های الیاف اکریلیک جمع شونده مخلوط می شوند. نسبت مخلوط کاملاً مشخص و از پیش تعیین شده است. فتیله مخلوط به دست آمده،بقیه مراحل ریسندگی را مانند نخ های اکریلیک معمولی طی کرده، تبدیل به نخ می شود . وقتی که نخ مخلوط (یا همان نخ هایبالک) در معرض حرارت قرار می گیرد، الیاف اکریلیک جمع شونده موجود در ساختمان نخ طولشان کوتاه می شود. در این حالت چون طول سایر الیاف کوتاه نمی شود، الیاف جمع شونده به ناچار به قسمت مرکزی (مغز) نخ مهاجرت کرده و الیاف معمولی در اثر کاهش طول الیاف جمع شونده، چروک و موج دار می شوند. این موج دار شدن سبب حجیم و پفکی شدن نخ حاصل می شود. روند تهیه نخ هایبالک و حجیم شدن آن در اثر حرارت به طور شماتیک در شکل (۳-۲۰) آمده است.

عملیات حرارتی روی نخ

برای بهبود دادن مواد اولیه در صنعت نساجی، انجام عملیات تکمیلی روی آن ها انجام می شود مثل حرارت دادن، رنگرزی کردن، بخار دادن و …. نخ خاب نیز به عنوان یکی از مواد اولیه تولید فرش می تواند تحت عملیات تکمیلی قرار گیرد. در صنعت فرش ماشینی دو نوع عملیات حرارتی بر روی نخ خاب انجام می شود :تثبیت حرارتی یا هیت ست کردن که در مقاله ی دیگر به آن پرداختیم و فریز کردن.

برجسته شدن نقش در فرش

زمانی که فرش ماشینی از دستگاه تولیدکننده فرش ماشینی پایین می آید هنوز مثل بقیه ی فرش ها هموار و صاف هست ، اما در مرحله ی بعد که مرحله ی آهار یا پردازش فرش می باشد زمانی که فرش ها در مقابل حرارت قرار میگیرند ، در قسمت های فرش که نخ هایبالک قرار گرفته فرایندی مثل آب شدن اتفاق می افتد بدین صورت که نخ های هایبالک پایین تر می رود .

در یک قالی ماشینی حجم نخ اهمیت بالایی دارد . لذا استفاده 2 الی 3 نخ از 8 تا 10 رنگ یک قالی از جنس هایبالک ، باعث می شود که در مرحله آهار ، رنگی که هایبالک بوده اند با عبور غلطکهای داغ روی آنها ، فرآیندی مانند “آب شدن “انجام شده و به این صورت نخهای هایبالک کمی منقبض و جمع شده ، پایین تر رفته و در نتیجه فرش ماشینی گل برجسته به وجود می آید .





:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: